Krister och jag träffades första gången 1972 på Sunderby Folkhögskolas Konstlinje utanför Luleå.
Vi ”bodde” båda tillsammans i skolans keramikverkstad första halvåret även om fortsättningen ledde till olika konstnärliga uttryck.
Båda två har vi ett förflutet i Lapplands inland och ett tidigt intresse för naturen, politik, kulturella samrören och människans koppling till det samhälle vi skapar.
Det samiska kommer tydligt fram i Kristers skulpturer vilket också blev mer och mer tydligt ju mer han uttryckte sig som skulptör.
Är man född i Lapplands inland och har en släkt som bott där länge finns alltid samiska kopplingar. Genom vårt intresse för politik och människans förhållande till det omgivande samhället och naturen är det ett självklart ämne att beröra i vår konst, för båda av oss.

I mina verk är det något som dyker upp bland andra osannolika samband i verkens berättelser.
Det som alltid kom fram vid våra möten var att vi hälsade varandra med orden ”Bures Bures” (”Hej hej” på nordsamiska).
Utställningstiteln, Paying attention, är hämtad från Laurie Anderson när hon beskriver vad konstnärligt arbete handlar om.
Kristers bortgång, mitt under arbetet med utställningen, sätter alla idéer och planer på fortsatt samarbete i ett smärtsamt oåterkallerligt ljus.
 
Staffan Westerlund


Krister Nilsson (1950, Tärendö -2024, Gladsax) växte upp i skogssame-land, Selkäjärvi, strax norr om Polcirkeln. Han fann tidigt den skulpturala sidan av keramik, som gav honom en konstnärlig och expressiv utveckling, I början av 2000-talet byggde Nilsson en anagamaugn, som ökade möjligheten till ett än mer konstnärligt uttryck, kraftfullare och med större variation. Med ornamentik utskuren i renhorn och infärgad med albark skapade han bilder och berättelser som infogades i keramiken. Den stora kontrasten mellan materialen förstärker varandra och helheten.
Nilssons verk har ställts ut på ett flertal gallerier och institutioner, däribland Gällivare museum; Kunstmuseet Helligdomen, Bornholm; Silvermuseet, Arjeplog; Norrbottens Museum, Luleå; Härnösands Konsthall; Landskrona Konsthall; Uppsala Konstmuseum, och Kulturen, Lund. Han var länge medlem i Skånekraft och deltog som medlem i ÖSKG i konstrundorna 1986-2023.


www.kristernilsson.se


Staffan Westerlund (f. 1950, Arjeplog) är en konstnär vars arbeten präglas av en nästan arkeologisk, oförutsägbar och idéburen arbetsmetod. I miljöer och händelser använder han måleriet för att formulera ett kritiskt påstående och ge uttryck för motstånd. Westerlund utforskar relationen mellan det personliga och det allmänna, historien och samtiden, liksom gränsen mellan fiktion och verklighet. Det anspråksfullt uppriktiga blandas med improvisation och slump.
Han fotograferar och bygger ständigt på sitt arkiv av mänskliga gester, handlingar och beteenden. Färgens abstrakta liv är lika viktigt som den eventuella berättelsen. Westerlund väljer numer ofta att arbeta i stora format för att det är lustfyllt, utmanande och påverkar rummet.
Han har alltid uttryckt sig i bild och åren på Sunderby Folkhögkolas konstlinje blev avgörande för hans fortsatta yrkesval. Westerlund har också utbildat sig på Dramatiska Institutet i Stockholm vilket haft betydelse för hans intresse för andra uttrycksformer som ljud, film och performance.
 Separatutställningar i urval inkluderar: Härke Konstcentrum, Östersund (2024); Kramfors Konsthall (2023); Mannaminne, Nordingrå (2022); Silvermuseet, Arjeplog (2021); och Piteå Konsthall (2018). Samlingsutställningar i urval: Galleri Lux, Östersund (2023); Galleri Stenhallen, Borgholm (2022); Ahlbergshallen, Östersund (2021); samt flertalet jurybedömda utställningar på bl.a. Y-salongen, Västernorrlands Museum, Härnösand (2019, 2016, 2013); Vårsalongen, Liljevalchs konsthall, Stockholm (2018, 2017). Hans performancer har visats på bl.a. Härke Konstcenter, 2024 (”Trivialiteter och krig”); Bildmuseet Umeå, 2018; och Sundsvalls museum, 2017. Westerlund finns även representerad i flertalet norrländska kommuner och regioner samt Statens Konstråd.

Utställningen görs med stöd av Region Skåne, Simrishamns kommun, Region Norrbotten, Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och huvudsponsor Sparbanken Syd.

 

Installationsvyer, Tjörnedala konsthall: