Iris van Hees – Mitt i sakernas natur
6 maj – 4 juni 2023
Projektrummet, ÖSKG / Tjörnedala konsthall
Vernissage 6 maj kl. 13:00 – 16:00
Jag hittar min inspiration i naturens oändliga kretslopp av spirande och vissnande växtkraft. När jag iakttar och upplever naturen blir det så tydligt för mig att dess ständiga förändring är det enda bestående. Jag fascineras av hur dess strukturer, linjer och rytmer i upprepningar av former uppträder i oändlig variation. Naturens färgskiftningar speglar sig i mina egna erfarenheter av att vara människa, att befinna sig mellan ljus och mörker.
Att vara öppen för det föränderliga och oväntade är ett avgörande element i min skapandeprocess. Kombinationen av material, hur de förhåller sig till varandra, leder mig ständigt vidare till nya upptäckter. Återkommande i mina verk är att jag använder mig av vaxmålning—enkaustik, där textil och bivax bildar en unik kombination av material som förenas i ett poetiskt intryck av skörhet och hårdhet. Verk som ofta refererar till traditioner av att utsmycka väggar med bonader och gobelänger, vilka även möjliggörs nya dimension genom att låta dem hänga fritt från väggen och framkalla skuggspel. Det organiska formspråket jag använder mig av rör sig fritt mellan folkkonst, ornamentik och abstrakta naturimpressioner.
Iris van Hees är född och uppvuxen i Nederländerna och tog sin masterexamen i Textil- och modedesign på Kungliga Konsthögskolan i Haag 1990. Året därpå flyttade hon till Sverige och påbörjade sin karriär som textildesigner. Van Hees kom succesivt att röra sig allt närmre konsthantverk och landade så småningom i det fria konstnärskapet. Idag bor och verkar hon på Österlen i Södra Mellby där hennes Studio van Hees rymmer både ateljé och utställningsrum. Van Hees är medlem i ÖSKG sedan 2018 och är idag delaktig i dess utställningsprogram såväl som den årliga Konstrundan.
Om Enkaustik – vaxmålning:
Enkaustik är en måleriteknik där bivax används som bindemedel för färgpigment, en teknik med ursprung i antikens Grekland. Blekt bivax i form av granulat värms upp i ett vattenmantlad kärl, där vaxet övergår till flytande form vid 63 ° Celsius. I vaxet tillsätts därefter Dammarharts som gör att ytan härdas efter den har bränts med gasbrännare.
I nästa steg penslas det flytande vaxet på ett grundmaterial, tex. papper, trä eller textil. Beroende på grundmaterialet appliceras sedan lager med vax ovanpå varandra, vilka härdas genom bränning. Färgen tillsätts genom att strö färgpigment i den gropiga vaxytan eller genom att teckna med oljepastellkrita ovanpå vaxet. När ytan bränns flyter färgen sedan ut i vaxet för att skapa en specifik kulör. Oftast lägger jag flera lager med färg ovanpå varandra, och genom att försiktigt skrapa på ytan kan jag till sist få fram de underliggande färgerna.